Audit medische huizen vandaag voorgesteld
Vandaag, 22 januari 2018, stelt KPMG de audit van de medische huizen voor aan de Commissie Forfait van het Riziv en leden van het Verzekeringscomité. De audit kwam er op vraag van minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block.
Minister De Block is overtuigd van het belang van medische huizen in het algemene gezondheidszorgaanbod. Voor medische huizen geldt natuurlijk hetzelfde als voor alle andere zorgverleners en -instellingen: ze moeten kwaliteit en continuïteit van zorg bieden en de publieke middelen optimaal gebruiken.
De integrale audit kunt u hier bekijken.
Het budget dat de gezondheidszorgverzekering besteedt aan medische huizen is de voorbije jaren serieus toegenomen. In 2007 ging het over een Riziv-budget van 44 miljoen euro, in 2016 was dit toegenomen tot 152 miljoen. Het is aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid om erop toe te zien dat die middelen goed worden besteed.
Variabiliteit
Er waren verschillende signalen dat er een grote variabiliteit bestaat in het aanbod, de organisatie en de financiering van medische huizen. Met variabiliteit op zich is niets verkeerd, maar het is belangrijk om een duidelijk zicht te hebben op de verschillen en op de mogelijke verklaringen daarvoor. Beleidsmakers kunnen het zich niet permitteren om af te gaan op hun buikgevoel. Daarom is deze audit er gekomen: om klaarheid, duidelijkheid te scheppen.
- Het betreft een audit van de medische huizen die forfaitair werken. De klassieke en de forfaitaire huisartsgeneeskunde hebben allebei hun merites en kunnen perfect complementair zijn. Een keuze tussen beide systemen dringt zich dan ook helemaal niet op. Om die reden is in deze audit op geen enkel moment de vergelijking gemaakt met de klassieke huisartsgeneeskunde. Het betreft een doorlichting van één systeem met de bedoeling dit te kunnen optimaliseren, in het algemeen belang.
- Deze audit dient om te bepalen of we de goede richting uitgaan en op welke punten we moeten bijsturen. In afwachting van de resultaten is de groei van het Riziv-budget voor medische huizen dan ook wat afgeremd.
- Dat neemt niet weg dat er vorig jaar 8 nieuwe medische huizen zijn gestart die werken met forfaitaire betaling.
- Het budget vanuit gezondheidszorgverzekering werd opgetrokken van 152,3 in 2016 naar 157,1 miljoen euro in 2017. Dit jaar is het budget verder verhoogd tot 176,9 miljoen euro.
- Bij het uitvoeren van de audit is er zoveel mogelijk rekening gehouden met de opmerkingen van het terrein. Daardoor heeft het wel wat langer geduurd vooraleer de oefening werd afgerond, maar het belangrijkste is dat dit tot een breed gedragen audit heeft geleid die de situatie op het terrein goed weerspiegelt.
Verbeterpunten
- Momenteel bedraagt de totale kostprijs per patiënt (medische zorgen, logistiek, administratie, infrastructuur …) €396/patiënt, terwijl medische huizen in het totaal € 455/patiënt ontvangen uit diverse financieringsbronnen. Sommige medische huizen wenden die “overfinanciering” aan om extra zorgaanbod te financieren, maar daar zit geen lijn in. Er is m.a.w. nood aan duidelijke afspraken hieromtrent en aan een correcte financiering.
- Uit de audit en de antwoorden van de medische huizen blijkt dat er een “kritieke massa aan patiënten”, een minimaal werkingsgebied nodig is voor medische huizen om tot een efficiënte organisatie en werking te komen. Duidelijkheid over de schaalvoorwaarden kan helpen om tot een verstandige geografische spreiding te komen.
- De meeste medische huizen houden geen gegevens bij over patiënten die zich “uitschrijven” en over de redenen daarvoor. Voor patiënten die niet meer langskomen zonder iets te laten weten blijven ze evenwel nog forfaits ontvangen. Patiënten die overstappen naar een klassieke huisarts worden van hun kant geconfronteerd met de niet-terugbetaling van verstrekkingen door die huisarts, omdat ze nog in het forfaitaire systeem zijn ingeschreven. Een transparant uitschrijvingsbeleid is aan de orde.
- Medische huizen in het forfaitair systeem kunnen naast de forfaitaire vergoeding per patiënt rekenen op tal van andere financieringsbronnen. Bijv. vergoedingen in het kader van de sociale en fiscale maribel en vergoedingen van lokale, provinciale, regionale en federale overheden. Daarnaast rekenen zorgverleners in medische huizen betalingen per prestatie aan voor bepaalde technische verstrekkingen die niet door het forfait gedekt zijn. Het is duidelijk dat dit kluwen aan financieringsbronnen de transparantie niet ten goede komt en een uniform, onderbouwd financieringssysteem in de weg staat.
- Over verwijzingen naar de tweede lijn worden weinig tot geen gegevens bijgehouden. Het is nodig om dit beter in kaart te brengen.
Met de oplevering van de audit is ook het moratorium opgeheven. De werkgroep is nu aan zet, waarna de beleidscel van de minister geüpdatete beleidslijnen en criteria zal uittekenen.